Jak zvýšíte životnost akumulátoru

Upozornění: Je třeba vedět co děláte.

Podseknutí nabíjecího napětí:

Podle výzkumu na batteryuniversty.com zjistily že pokud nabijete o 0.1V na článek méně zvýšíte o 300 počet cyklů tj vaše lithiová baterie vydrží z 500 na 800 cyklů to znamená že nabíjecí napětí bude 4.1V na článek místo 4.2V. Pokud byste nabíjely s napětím 4.0V dosáhli byste počet cyklů 1200.

Druhá stránka věci je dojezd pokud snížíte nabíjecí napětí 4.0V tak i dojezd snížíte o 30%.

Každé snížení 0.7V znamená že snížíte dojezd o 10%

[4.30] [150–250] [110–115%]
4.25 200–350 105–110%
4.20 300–500 100%
4.15 400–700 90–95%
4.10 600–1,000 85–90%
4.05 850–1,500 80–85%
4.00 1,200–2,000 70–75%
3.90 2,400–4,000 60–65%
3.80 – 35–40%
3.70 – 30% a méně

Baterii musíte nabít tak aby se nedostávala do stavu úplného vybití například při 3.7V článcích to je 3.1V (někteří výrobci udávají 2.8V)

V praxi to znamená že pokud nabijete Li-ion akumulator jen na 4.0V měli byste dorazit do cíle alespoň při napětí na článek 3.3V nejlépe nad 3.6V = otázka je jak dlouhou trasu projedete?

To zaleží na kapacitě baterií 17Ah li-ion akumulátor bude na tom fajn určitě lepší než 10Ah.

Jak podseknout napětí v praxi:

Sledovat napětí a odpojit nabíječku když napětí dosáhne 4.0V na článek je nepraktické no vždyť dělejte to 1200 krát 🙂

Dobrým řešením jsou různé DC-DC moduly pro snížení napětí například pro 36V systém navolit 40V. To znamená že do DC-DC modulu zapojte 42V a z modulu do baterie půjde 40V.

Pak je zde možnost nastavitelného napěťového relé na kterém nastavím aby při 40V rozpojili obvod.

BMS a vyrovnavanie článků dobře je pak času včas nabít naplno aby se vyrovnaly články, nebo alespoň skotrolovať aby nebyly rozhozené.

Také je dobré udělat modul odnímatelný to znamená že pokud od odpojím od nabíječky mohu nabíjet elektrokolo pouze nabíječkou.

Kupujte akumulátory se značkovými články:

Kvalitní články = lepší životnost, znám případy kde se přemýšleli tímto stylem kupim z Aliexpressu 18650 Ultrafire články s kapacitou 5 000mAh a mám za 1350 Kč baterii na elektrokolo

  • výsledek dojezd na konec ulice = 1, článek už je vadný, 2-3 článek odpálen tři dny po opravě … takto ne … třeba to dělat pořádně.

Vybírejte se značek Panasonic, LG, Samsung, Sony, Sanyo tyto články jsou testovány a je kním datascheet tu je například při často používaném článku Samsung ICR18650-22P

Velké baterie jsou dobré dnes se prodávají elektrokola se 16-17Ah akumulátory tyto baterky jsou zatím TOP a jejich dojezd možná nevyužijete ale přece je doporučuji zde je důvod:

Příklad máte stejné elektrokola X s 11Ah a Y s 17.6Ah akumulátory a mají i stejné články např samsung 22P oba projdou stejnou trasu 30km a vydají stejné množství elektřiny baterie s větší kapacitou má skryté výhody:

Stejně dlouhé jízdě se vyčerpá méně = delší životnost
Při jízdě do kopce (vyšší proudový odběr) jsou nižší proudové nároky na jeden článek = delší životnost
Více článků může absorbovat větší proud = rychlejší nabití které nenamáhá články
Nevýhoda je větší hmotnost ale to kilo na víc se na elektrokole ztratí.

Výměna baterie během jízdy:

Ano mít dvě baterky prodlouží životnost neboť kapacita je 2 násobná pro ty kteří mají rádi dlouhé výlety je to dobrá volba. Nevýhoda je že tu druhou baterku musíte brát sebou (místo ve vaku).

Shrnutí:

Znalosti můžete použít u všech zařízeních využívajících Li-ion akumulátor kromě elektrokol jsou to hoverboardy elektro-koloběžky, notebooky, powerbanky a pod.